Występuje dużo badań mówiących o sporych korzyściach, jakie można otrzymać wskutek planowania marketingowego. Nieczęsto jednakże naświetla się sukcesy firm, które nie organizują sformalizowanego podejścia do planowania marketingowego.
Plany marketingowe – czym są?
Plany marketingowe są efektywnym narzędziem wspierającym rozwój firm. Strategie marketingowe w nich zawarte są niezbędne do odniesienia zwycięstwa w walce konkurencyjnej. Wykorzystywanie w nich nowoczesnych narzędzi marketingowych pozwala firmom, na zaistnienie na rynku, lub jeśli firma już istnieje na zdobycie kolejnych, lojalnych klientów.
Niewiele również uwagi dedykuje się warunkom działania tych firm, które poniosły klęskę, mimo że miały sformalizowane plany marketingowe, a jeśli nawet podejrzewa się wielorakiego rodzaju dysfunkcje to nie osadza się ich w jakiś konkretnych koncepcjach.
Bez wątpienia plany marketingowe nie są jedynymi elementami sukcesu marketingowego firmy. Na te oddziaływaj mnóstwo innych składników.
Korzyści z posiadania procedur marketingowych
Efekty finansowe uzyskiwane w jednym okresie niekoniecznie oddają korzyści z posiadania procedur marketingowych przeznaczonych do planów marketingowych.
- Występuje potwierdzony związek między charakterem zarządzania marketingowego a sukcesem ekonomicznym firmy.
- Poniektórym firmom zwyczajnie udało się w dobrym okresie okryć potrzeby rynku i odpowiednio na nie zareagować.
- Firmy mają mnóstwo celów marketingowych np. z zakresie zwrotu z inwestycji marketingowej.
- Niektóre branże z małą liczbą firm przeżyły rozwój swoich rynków i w takich warunkach osiągnęły łatwy sukces.
- Pewne branże istnieją w otoczeniu niemalże monopolicznym
Wiedza o planach marketingowych to jedno, znajomość rynku to drugie?
Firmy, które niezbyt troszczą się o rynki i nabywców, mają natomiast duże kłopoty.
Nagminne jest to że managerowie firm nie umieją podać rynków na których funkcjonują. Stać ich wyłącznie na przedstawienie listy produktów lub usług.
Zmieszanie jest coraz większa, gdy pyta się ich o poddanie źródeł dominacji w branży na każdym z docelowych rynków. A są to przecież osoby dla których plany marketingowe nie powinny mieć żadnych tajemnic. Jak widać niekompetencja nie zna granic. W takich przypadkach warto zastanowić się nad skorzystaniem z pomocy Interim Marketing Managera – to niezwykle dobry sposób na szybkie zwiększenie przychodów firmy, przygotowanie w nich planów marketingowych i wdrożenie zespołu odpowiedzialnego za takie plany.
Skoro każda firma może przynosić zyski wyłącznie w momencie, gdy będzie coś sprzedawać, to bez wątpienia zarządzający firmą ma obowiązek znać swoje najistotniejsze rynki docelowe i dysponować jakąkolwiek wiedzą o tym dlaczego nabywcy mieliby skorzystać z jego oferty, zamiast kupować u konkurentów.
Czy plany marketingowe muszą być tworzone?
Plany marketingowe oraz zwarte w nich strategie marketingowe, powstają w oparciu o procedury marketingowe. To jednak niewiele, w zakresie ostatecznego sukcesu. Bez odpowiedniej osoby, odpowiedzialnej za jej przygotowanie, plany marketingowe mają małą siłę przebicia.
Faktycznie więc firmie, której nie doskwierają niepożądane warunki konkrecji oraz środowiska, efektywny system planowania marketingowego nie jest wymagany. Trzeba jednak brać pod uwagę że jeśli firma nie będzie go posiadała, będzie zobligowana do liczenia się z nieprzyjemnymi implikacjami.
Powinno się brać pod uwagę to iż firma dysponująca działającym systemem planowania marketingowego bez względu od opłacalności swoich działań zyskuje w większości przypadków:
- Solidne pokłady rzeczowych informacji o rynku.
- Doskonalszą organizacje funkcji marketingu.
- Wszechstronne rozumienie celów marketingowych w firmie.
- Przemożoną motywację zatrudnionych osób.
- Śladową niegospodarność w zakresie dublowania się zasobów marketingowych firmy.
- Uznanie konieczności wiecznej zmiany i adekwatne uchwycenie priorytetów.
- Doskonalszą kontrolę nad aktywnością i mniejsza wrażliwość na nieoczekiwane problemy.
Co w przypadku gdy firma nie dysponuje efektywnym systemem planowania marketingowego?
Firmy niedysponujące efektywnym systemem planowania marketingowego, mimo że mogą przez jakiś okres czasu osiągać dochody – zwłaszcza na rynkach, które szybko rosną – w dłuższych okresach są zwykle mniej dochodowe i często musza radzić sobie z kłopotami będącymi dokładną odwrotnością opisanych wyżej zalet. Niezwykle przydatne w takich sytuacjach jest doradztwo marketingowe, które umożliwia szybkie przygotowanie planu marketingowego oraz rozpoczęcie jego poprawnego wdrożenia.
Co więcej firmy niedysponujące efektywnymi systemami planowania marketingowego ponoszą na ogół poważniejsze konsekwencje ekonomiczne i organizacyjne w momencie gdy warunki otoczenia i konkurencja stają się wrogie i niestałe.
W ciężki czasach ludzie muszą myśleć więcej. Jeśli nie sami, poprzez samodzielnie przygotowane plany marketingowe, to poprzez doradztwo marketingowe, wynajętego specjalistę, który sprawia że plany nabierają realizmu. Firmy które myliły nawyki konsumentów z wiernością szybko dostrzegają że zachodzi miedzy nimi różnica.
Jeśli wartość dodania nie wspiera się na wewnętrznej jakości, wtedy staje się raczej czym w rodzaju krzykliwie kolorowego opakowania.