Holandia słynie z dużej ilości rowerzystów, którzy wsiadają do samochodów wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach. Normą są codzienne dojazdy na rowerach do pracy, szkoły i sklepów. Tamtejsza sieć dróg przeznaczonych dla cyklistów jest bardzo rozbudowana, a kierowcy aut osobowych nigdy nie pozwalają sobie na parkowanie w miejscach, które są przeznaczone dla jednośladów (u nas jest niestety odwrotnie, częstym widokiem jest samochód stojący na ścieżce).
To, co jest normą w niektórych krajach zachodnich, u nas zaczyna dopiero kiełkować. Głośne kampanie nawołujące do rezygnowania z pojazdów spalinowych na rzecz ekologicznych sprawiają, że coraz częściej przesiadamy się na rowery miejskie. Wciąż trzeba walczyć o ścieżki rowerowe, których budowa nie jest łatwa ze względu na wąskie ulice, tramwaje, chodniki, jednak z roku na rok wciąż przybywa dróg, po których można bezpiecznie się poruszać. Dużym plusem takiej formy przemieszczania jest łatwość z jaką można dostać się w niemal każde miejsce (przy niektórych sklepach montowane są specjalne stojaki, przy których można pozostawić bezpiecznie swój sprzęt). Ponadto, rower nie zanieczyszcza powietrza, co z pewnością przekłada się na komfort życia mieszkańców domów położonych bezpośrednio przy ulicach. Mniej samochodów to mniej spalin unoszących się w powietrzu. Kolejną zaletą rowerów miejskich jest ich stosunkowo nieduża cena. To jedne z najtańszych rowerów, ponieważ są bardzo popularne i często kupowane. Najwięcej osób uprawia rekreacyjny styl jazdy, co automatycznie powoduje duży popyt na ten model jednośladów. Nie warto jednak kupować zbyt taniego roweru. Podejrzanie niska cena może świadczyć o bardzo słabej jakości poszczególnych elementów sprzętu, co w rezultacie zmusi nas do kolejnych inwestycji. Po jakimś czasie może się okazać, że nasz rower pochłonął kwotę równą droższego, ale solidnego modelu. Jeżeli jeździmy dużo i często, trzeba zastanowić się nad kupnem roweru miejskiego wyższej klasy, który jest lepiej dostosowany do obciążeń, niż typowe modele wybierane przez jeżdżących sporadycznie. Im solidniejszy jest sprzęt, tym mniej będzie wymagał inwestycji (zakładając, że będzie prawidłowo konserwowany).
Przy zakupie roweru miejskiego trzeba zwrócić uwagę na jego rozmiar. Plusem zakupów w sklepach stacjonarnych jest możliwość przymierzenia się do konkretnego modelu i sprawdzenie, czy jazda na nim będzie komfortowa. Nie wystarczy, że kierownica i siodełko są regulowane, ponieważ poszczególne modele różnią się między sobą kształtem i rozmiarem ramy. Plusem rowerów miejskich jest ich bogaty wybór kolorów.