Zbawienna moc buraków

Filed in Zdrowie by on 14 listopada 2012 0 Comments

Czemu burak zawdzięcza swoją leczniczą siłę? Antocyjanom – tzn. tym samym barwnikom, jakie są w czerwonym winie. Za ich sprawą mamy lepszą odporność, wolniej starzejemy się i zapobiegamy zapadaniu na nowotwory.

Buraki zawierają także dużo kwasu foliowego, trochę witaminy C i witaminy B1.

Jest w nich sporo pierwiastków mineralnych np. żelazo, wapń, magnez i inne. Składniki te rozpuszczalne są w wodzie, zatem lepiej zjeść surowego buraka lub zjeść go w zupie.

Najbardziej wartościowe będą, jeżeli upieczesz je w skórce a następnie je obierzesz  przed jedzeniem. Zdrowy jest także sok z buraków. Jest to niezwykły środek krwiotwórczy – uznawany przez medycynę. Buraki zapobiegają anemii, wspomagają leczenie białaczki. Buraczane antocyjany czterokrotnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki. Posiadają silne działanie antynowotworowe, gdyż neutralizują wolne rodniki.

Chorujący na cukrzycę nie powinni jeść buraków, gdyż mają sporo cukru- około 9 %.

Zaś buraków są bardzo wskazane dla dzieci, a także kobiet w ciąży, gdyż uzupełniają niedobory kwasu foliowego.

Burak w każdej postaci wzmacnia odporność organizmu. Jeżeli nęka nas grypa to pijmy sok z buraka. Złagodzi jej przebieg. Ponadto buraki przywracają równowagę w żołądku. Dlatego zestawia się je z mięsami do obiadu. Jeśli czujesz się słabo to sok z buraków, czy barszczyk przywrócą dobre samopoczucie.

Kobiety w czasie menopauzy powinny pamiętać o burakach w diecie, bo zmniejszają one ryzyko pojawiania się osteoporozy. Tutaj poleca się także soję, łagodzą dolegliwości przekwitania.

Burak ćwikłowy im ciemniejszy, tym bogatszy w antocyjany. Jeśli ma marmurkowatą fakturę świadczy to o nadmiarze celulozy, ta może w żołądku fermentować, czyli być ciężkostrawna.
Najlepsze buraki mają średnicę nie przekraczającą 8 cm.  Im większe tym bardziej naszpikowane chemią. Najwięcej walorów zdrowotnych mają odmiany m.in. Czerwona Kula, Glob F1 i Burak Opolski.

Warto wiedzieć !
Botwina to niedojrzała postać buraka ćwikłowego. Jest ona znacznie mniej kaloryczna bo w 90% składa się z wody. Zawiera potas, fosfor, sód i żelazo. Ponadto witaminy A, B1, B2 i E.
Jednak ma dużo kwasu szczawiowego, który wiąże w organizmie wapń w szczawiany wapnia. Powstają nierozpuszczalne kryształki powodujące bóle stawów.

Related posts:

Tags: , , ,

About the Author ()

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *