Wbrew rozpowszechnianemu przez kulturę masową stereotypowi, roli asystentki przy kierowniczym stanowisku w firmie nie można przeceniać. Organizując pracę szefa, asystentka aktywnie uczestniczy w procesie zarządzania. Kompetencje asystentki powinny pozwalać jej na merytoryczne wsparcie swojego szefa, a w kryzysowych sytuacjach nawet na jego czasowe zastąpienie. Nie jest przypadkiem, że asystentki osób zajmujących wysokie stanowiska kierownicze robią wielkie kariery i z czasem same na takich stanowiskach zasiadają. Trudno wyobrazić sobie lepszą praktykę do stanowiska kierowniczego niż pełnienie roli asystentki. Praktykę tą musi jednak uzupełniać systematyczne podnoszenie kwalifikacji, któremu służy szkolenie dla asystentek.
Programy szkoleń dla asystentek są układane pod kątem rozwijania ich kluczowych kompetencji, które zgodnie z powszechnie przyjętym podziałem podzielić można na miękkie i twarde. Kompetencje miękkie określają psychologiczny profil pracownika – w tym wypadku chodzi o zdolności komunikacyjne, wytrzymałość na stres i umiejętność pracy pod presją czasu, asertywność, a także znajomość savoir-vivre’u i kulturę osobistą. W kontaktach biznesowych znaczenie kompetencji miękkich jest ogromne, ponieważ asystentka jest bardzo często pierwszą osobą, z którą spotyka się potencjalny klient lub partner firmy. Nie mniej istotną rolę odgrywają kompetencje twarde, przez które rozumie się specjalistyczną wiedzę dotyczącą przedmiotu działalności firmy, znajomość języków obcych, umiejętności związane z organizacją pracy biura, układaniem kalendarza zadań, umawianiem spotkań itp.
Każde szkolenie dla asystentek ma na celu rozwijanie wiedzy i umiejętności kluczowych dla efektywnej pracy asystentki, jednakże cel ten nie zawsze jest osiągany. Doświadczona asystentka z pewnością nie wyniesie zbyt wiele z krótkiego szkolenia, którego program obejmuje wszystkie możliwe aspekty jej pracy. Takie podstawowe szkolenia są dobre tylko dla początkujących. Wyżej ceni się szkolenia w sposób szczegółowy podejmujące jeden aspekt pracy asystentki, np. radzenie sobie ze stresem, umiejętności związane z reprezentowaniem firmy przez swój wizerunek lub jakieś zajęcia przekazujące wiedzę teoretyczną istotną z punktu widzenia działalności firmy. Przydatność przekazywanej tam wiedzy najłatwiej ocenić przez obecność w programie szkolenia warsztatów i ćwiczeń praktycznych, uwzględniających realne sytuacje, z jakimi asystentka może się spotkać w swojej codziennej pracy. Wartościowe szkolenie dla asystentek będzie na przykład uczyło jak radzić sobie z agresywnym rozmówcą, jak budować relacje z innymi ludźmi, jak wykonywać wiele czynności naraz, jak poprawiać koncentrację i myśleć kreatywnie. Nabycie tego rodzaju umiejętności bardzo szybko poprawi jakość pracy asystentki.
Szkolenie dla asystentek to także okazja do nawiązania nowych znajomości i wymiany doświadczeń z innymi ludźmi z branży. Najczęściej będą to ludzie pełniący podobne funkcje w firmach o innym profilu, więc taka współpraca może się tylko opłacić.