Rosnąca popularność wtyczek do przeglądarek internetowych, które pozwalają na blokowanie reklam, zmusza marketerów do wdrażania nowych strategii reklamowych. Najpopularniejszą z nich jest tzw. content marketing (luźno tłumacząc: marketing treściowy). Polega on na publikowaniu przez firmy atrakcyjnych dla potencjalnego klienta treści w formie blogów z poradnikami, ciekawostkami i recenzjami, filmików, podcastów, infografik itp. Wszystkie te treści są mniej lub bardziej (z naciskiem na bardziej) związane z ofertą reklamowanej firmy, a równocześnie stanowią realną wartość (o charakterze edukacyjnym bądź rozrywkowym) z punktu widzenia konsumenta.
Podstawową zaletą content marketing jest jego nieinwazyjność. Pod tym względem strategia ta różni się od tradycyjnych metod (takich jak mailing, pop-up czy reklamy radiowe i telewizyjne), ponieważ nie opiera się na nachalnym zmuszaniu klienta do zapoznania się z ofertą reklamodawcy. Przeciwnie, zapoznanie się z wspomnianymi wyżej treściami publikowanymi w ogólnodostępny sposób przez firmę zachęca konsumentów do tego, aby sami zajrzeli do oferty tejże firmy. Mało tego, w treści umieszcza się słowa i wyrażenia o wysokim współczynniku wyszukań w popularnych wyszukiwarkach, dzięki czemu strona reklamodawcy jest często linkowana i zyskuje coraz wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Do publikacji rzeczonych treści często wykorzystuje się najpopularniejsze internetowe platformy rozrywkowe, takie jak Facebook, YouTube, Twitter oraz portale blogerskie. Sprzyja to także tzw. marketingowi wirusowemu (wbrew niesympatycznej nazwie całkowicie niegroźnemu), który polega na tym, że odbiorcy omawianych tu treści sami rozpowszechniają je wśród swoich znajomych, wykonując tym samym pracę marketera zupełnie za darmo. Tak rozumiany content marketing pozwala przywiązać ludzi do marki, a jak wiadomo, posiadanie stałych klientów to klucz do sukcesu w handlu.
Oczywiście realizacja tej strategii marketingowej także wymaga poniesienia pewnych nakładów: tworzenie treści, które z jednej strony będą ciekawe dla potencjalnego klienta, a z drugiej przekonają go do skorzystania z oferty firmy, jest zadaniem wymagającym czasu, pomysłowości, a także pewnych zdolności artystycznych (literackich, reżyserskich, graficznych – w zależności od tego, jakiego rodzaju treść chcemy zaoferować konsumentom). Utrzymanie zainteresowania klientów wymaga systematycznego aktualizowania oferowanych treści. Dlatego content marketing wymaga od marketera odpowiedniego zaplecza, m. in. współpracy z copywriterami i specjalistami od social media.
Wymienione tu trudności nie zatrzymają jednak wzrostu popularności content marketing, ponieważ tzw. droga zakupowa (proces od momentu zaistnienia potrzeby u klienta do dokonania przez niego zakupu) coraz częściej odbywa się bez kontaktu z tradycyjnie rozumianymi reklamami. Rozwiązanie, na którym korzystają zarówno klienci, jak i sprzedawcy, po prostu musi mieć świetlaną przyszłość.